Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Ställ din fråga här eller kontakta oss!

Ställ din fråga här

Öppettider

Kundcenter Privat

0771-22 11 22

Kundcenter Företag

0771-33 44 33

Spärrservice

08-411 10 11

Bedrägerier

En man handlar online med kort

Banken tillhandahåller användarvänliga och säkra lösningar för alla tjänster. För att den totala säkerheten ska bli god krävs det dock att även du som kund hjälper till och skyddar dina uppgifter. Om du inte är försiktig och uppmärksam kan du utsättas för bedrägerier.

Tänk på att:

  • aldrig lämna ut personlig eller ekonomisk information (till exempel PIN-kod, lösenord, med mera) via e-post eller på osäkra hemsidor
  • aldrig lämna ut personliga koder via telefon/mail/chatt (även om personen ifråga påstår sig ringa från banken eller från polisen)
  • inte förvara din PIN-kod tillsammans med kortet eller dosan
  • inte öppna bilagor som följer med e-post från okända avsändare
  • inte svara på konstiga frågor per telefon från okända personer
  • aldrig svara på skräpmail, falska vinstvarningar, falska virusvarningar eller liknande
  • vara försiktig när du lämnar kortet för betalning i en osäker miljö som du inte har kontroll över

Nedan följer exempel på olika bedrägerier där internet, e-post, telefoner, automater med mera används som verktyg:

Bedrägeri via Facebook

Du kontaktas via Facebookschatt-funktionen av en person som du är ”vän” med. Vännen frågar om du kan hjälpa till med bankärenden. Det kan exempelvis röra sig om att personen måste betala en räkning men av olika anledningar inte har tillgång till sin bankdosa och undrar därför om han eller hon kan få ”låna” koden från din bankdosa.

Den som blir bedragen vet dock inte att ”vännens” konto på Facebook blivit kapat av en bedragare och det är inte den riktiga personen man pratar med.

Bedragaren har dessutom tagit reda på ditt personnummer så när du lämnar ut dina koder, används dessa för att logga in på din internetbank. Fortsätter man lämna ut koder kan nya konton läggas upp och pengar flyttas till dessa. När detta är gjort tackar bedragaren för hjälpen. Först när den bedragne själv loggar in i internetbanken upptäcks bedrägeriet.
Det är viktigt att komma ihåg att alla koder både till kort och bankdosan är unika och endast kan användas av en person.

Banken ringer eller mailar

Att bedragare försöker stjäla personlig information är vanligt även via telefon. Det kan gå till så att du får ett samtal från en bedragare som påstår sig ringa från banken och säger sig behöva exempelvis din personliga kod till telefonbanken eller din PIN-kod till ditt kort. Förklaringen till varför bedragaren behöver dessa uppgifter kan variera. Exempelvis påstår bedragaren att banken har datafel eller så har bedragaren hittat ditt stulna kort och behöver koden för att spärra kortet. Banken tar aldrig kontakt med dig via e-post eller telefon för att uppmana dig att lämna ut personliga uppgifter som till exempel kortnummer eller koder.
Säkerheten i bankens tjänster bygger på att bankens egna system håller reda på nödvändig information och att de hemliga koder eller lösenord som du använder endast är kända av dig. Det är alltså ologiskt att en bank skulle fråga efter sådana uppgifter.
I de fall du själv tar kontakt med internetbanken eller telefonbanken gäller att du anger lösenord och koder enligt de instruktioner banken har lämnat för tjänsten.

Internet

Bedragaren försöker få dig att lämna ut personliga uppgifter via falsk e-post eller lockar dig att besöka en webbplats som smittar din dator med ett program som lyssnar av och samlar in information. Oftast försöker man använda sig av avsändarnamn eller webbadresser som liknar banker eller andra kända företagsnamn. Även i dessa fall gäller det att Banken aldrig tar kontakt med dig via e-post för att uppmana dig att lämna ut personliga uppgifter som till exempel kortnummer eller koder.
Har du fått ett falskt mejl kan du vidarebefordra det till Swedbank på phishing@swedbank.se så kan vi jobba på att stänga ner avsändaradressen.

Investeringsbedrägerier

Du blir kontaktad per telefon eller via ett personligt e-postmeddelande. Bedragaren erbjuder dig en mycket vinstgivande investering i en utländsk aktie, fond, pensionsförsäkring eller liknande. Det är bråttom och du måste fatta snabba beslut annars missar du den "fina investeringen". Ofta är argumenten att man har insiderinformation och att det är en skattefri affär. Ibland vill man också träffa dig personligen. Bedrägerierna är skickligt planerade och utförs med hjälp av påkostade och förtroendeingivande broschyrer och hemsidor på internet.
Finansinspektionens varningslista över oseriösa företag, se Länkar.

Bedrägeri vid näthandel med kort


När du handlar med ditt kort på internet, kan det i ovanliga fall förekomma att kortinformationen lagras i butikens databaser. Dessa databaser kan bli utsatta för intrång, om butikens säkerhetsskydd inte är tillräckligt bra. På så sätt kan bedragare komma över din kortinformation. Ett sätt att undvika att drabbas av detta är att använda bankens tjänst e-kort samt ansluta korten till Verfied by Visa eller Master Card Secure.

Lämna aldrig ut dina personliga koder

Skulle du kunna bli lurad av en bedragare nätet?

Stäng Skriv ut