Sparbanken Alingsås vill ha öppna, enkla och engagerade medarbetare. Nedanstående kompetenser är viktiga egenskaper för att uppnå detta:
Samarbetsinriktad, vilja jobba i team, prestigelös
- Samverkar genom att främja och utveckla andras idéer
- Delar med sig av information och expertis för att uppnå önskade resultat
- Samarbetar med andra snarare än konkurrera; dela ansvar för mål och hjälpa till på det sätt det behövs för att gruppen ska prestera
- Hittar sätt att kompromissa; identifiera motpartens behov för att uppnå ”win-win” resultat
Kundfokus, service
- Prioriterar kundnöjdhet
- Visar genuint intresse för kunder och deras frågeställningar
- Hjälper till att lösa kunders problem på eget initiativ
- Är synlig och lättillgänglig för kunderna
Självledarskap, tar ansvar
- Gillar höga mål och jobbar hårt och uthålligt för att uppnå dem
- Förändrar sitt beteende snabbt och effektivt för att uppnå mål, prioriterar i vardagen för att lösa problem. Tar prestigelöst emot hjälp av andra.
- Uppmärksammar och tar tag i olösta problem
- Tar arbete och prestation på allvar; sätter högsta prioritet på att uppnå mål och få arbete slutfört på ett strukturerat sätt
- Tar ansvar för sin egen utveckling för att nå det som yrkesrollen innebär, med stöttning och coachning från chef och kollegor.
Förändringsbenägen, vilja lära nya saker, anpassningsbar,
- Är entusiastisk och positiv även i tuffa situationer
- Förändrar snabbt sitt beteende för att anpassa sig till nya omständigheter
- Arbetar konstruktivt under press, stress och vid misslyckanden
- Påverkar sin omgivning snarare än reagerar på den
- Är öppen för coachning och feedback från chef och kollegor
Kommunikativ, initiativtagande, kunna förmedla ett budskap om banken
- Etablerar trovärdighet; tvekar inte att anta utmaningar och förmedlar energi när du kommunicerar
- Uppträder med en självklarhet /beslutsamhet och vågar vara tydlig i kontakt med kund.
- Är socialt utåtagerande och vill förmedla budskap om banken
Problemlösning
- Analyserar situationer för att identifiera ologiska eller inkonsekventa lösningar och förutse problem
- Utvecklar effektiva, förnuftiga och genomförbara lösningar på problem
- Ser till helheten och prioriterar utifrån övergripande strategier
- Arbetar snabbt in ny kunskap och använder sin erfarenhet på ett flexibelt sätt
Du är en ambassadör för Sparbanken vilket innebär att du:
- Känner en stolthet över banken och står för dess ideal
- Är övertygad om det positiva i sparbanksidén och vill berätta om den
- Vill representera banken och aktivt främja bankens intresse
- Har ett brinnande intresse och vill vara med och göra avtryck i lokalsamhället
- Har förståelse för att man är en representant och att det man säger och gör förknippas med banken
- Ser banken som ”mer än bara ett jobb”