Information om Sparbanken Alingsås AB publ
Namn: Sparbanken Alingsås AB (publ)
Org.nr: 556809-0855
FI Institutsnr: 11151
Adress: Box 553, 441 16 Alingsås
Besöksadres: Bankgatan 8, Alingsås
Telefon: 0322-786 00
E-post:info@sparbankenalingsas.se
Webbplats: www.sparbankenalingsas.se
Banken är ett bankaktiebolag med säte i Alingsås och verksamhet i Alingsås, Lerum, Vårgårda och Herrljunga kommuner.
Språk och kommunikationsmetoder
Kontovillkor och övrig information tillhandhålls på svenska. Även övrig kommunikation mellan bank och kund sker på svenska.
Kundens kommunikation med banken ska ske via brev, telefon, meddelande i Internetbanken eller Appen eller genom besök på något av bankens kontor. En order om handel med finansiella instrument kan lämnas tillbanken via telefon, genom att fylla i och sända en order genom bankens handelssystem, t ex Internetbanken, eller genom besök på något av bankens kontor.
Inspelning av telefonsamtal
I syfte att dokumentera affärsinnehåll, utreda kundärenden eller brott mot lag eller bankens interna regler samt utgöra affärsunderlag enligt gällande regler för rådgivning och försäkringsdistribution kan, såväl inkommande som utgående, telefonsamtal komma att spelas in.
Bankens värdepapperstillstånd och tillsyn
-
Investeringsrådgivning till kund beträffande finansiella instrument, enligt 2 kap. 1 § 5 p. lagen [2007:528] om värdepappersmarknaden.
-
Utförande av order beträffande finansiella instrument på kunders uppdrag, enligt 2 kap. 1 § 2 p. lagen [2007:528] om värdepappersmarknaden.
-
Mottagande och vidarebefordran av order beträffande finansiella instrument enligt 2 kap. 1 § 1p. lagen [2007:528] om värdepappersmarknaden.
-
Tillstånd att bedriva pensionsspararrörelse (IPS), enligt 1 kap. 4 § lagen [1993:931] om individuellt pensionssparande.
-
Tillstånd att bedriva bankrörelse, enligt lag 2004:297 om bank och finansieringsrörelse.
-
Tillstånd att registreras som förvaltare av fondandelar, enligt lagen [2004:46] om värdepappersfonder 4 kap.12 § eller lag [2013:561] om förvaltare av alternativa investeringsfonder 12 kap 5§.
-
Handel med finansiella instrument för egen räkning, enligt 2 kap. 1 § 3 p. lagen [2007:528] om värdepappersmarknaden.
-
Tillstånd att bedriva försäkringsdistribution avseende vissa pensionsförsäkringar, enligt 7 kap. 1 § lagen [2018:1219] om försäkringsdistribution.
-
Tillstånd att bedriva försäkringsdistribution avseende försäkringsbaserade investeringsprodukter, enligt 6 kap. 1 § [2018:1219] om försäkringsdistribution.
-
Banken står under tillsyn av Finansinspektionen. Postadress: Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm. Telefon: 08-787 80 00. Webbadress: www.fi.se. I vissa konsumentfrågor står banken under Konsumentverkets tillsyn. Postadress: Konsumentverket/KO, Box 48, 651 02 Karlstad. Telefon: 0771-42 33 00. Webbadress: www.konsumentverket.se
Bankens tjänster och produkter samt rapportering
Information om bankens tjänster och produkter finns att få på bankens kontor eller webbplats.Banken lämnar redovisning av utförda tjänster till kund genom - i förekommande fall – avräkningsnota och/eller på så sätt som framgår av vid var tid gällande allmänna villkor/bestämmelser för de tjänster som banken tillhandahåller.
Information om priser och avgifter
Information om aktuella priser och avgifter för bankens produkter och tjänster finns tillgänglig på bankens webbplats. Ytterligare information kan erhållas på bankens kontor. Utöver bankens priser och avgifter kan det förekomma andra kostnader för kunden, däribland skatter, som inte påförs eller betalas av banken.
Bankens hantering av kunders finansiella instrument och medel
Banken upprättar vid var tid sådan registrering och redovisning för medel och finansiella instrument som är nödvändig för att omgående kunna skilja tillgångar som banken innehar för en kunds räkning från dels andra kunders tillgångar, dels bankens egna tillgångar. Banken för löpande registrering och redovisning över alla medel och finansiella instrument som banken innehar för kunds räkning.
Insättningsskydd och investeringsgaranti
Enligt lagen [1995:1571] om insättningsgaranti har kund, om denne i händelse av bankens konkurs inte skulle få ut sina likvida medel innestående på konto hos banken, rätt till särskild ersättning med motsvarande 1.050.000kr per kund. Se mer information på www.riksgalden.se.
Enligt lagen [1999:158] om investerarskydd har kunden, om denna i händelse av bankens konkurs inte skullefå ut sina finansiella instrument hos banken, rätt till särskild ersättning med sammanlagt högst 250 000 kr. Nämnda ersättning kan även innefatta medel som banken tagit emot med redovisningsskyldighet. Kund som vill ha ersättning ska senast ett år från dagen för konkursbeslutet framställa krav till Riksgälden.
Se mer information på www.riksgalden.se.
Klagomål, att klaga
Om du har ett klagomål mot Sparbanken Alingsås är det enklaste och snabbaste sättet att du vänder dig till ditt bankkontor eller till det bankkontor som du anser gjort fel. Ibland behöver vi göra en utredning och ta fram material och/eller gå igenom vad som sagts i samtal med bankens personal. Kontoret har de bästa förutsättningarna att göra en sådan utredning, ta fram material och lämna ett besked till dig som kund. Om du inte är nöjd med det svar du får på kontoret kan ärendet prövas på nytt. Du skall då skriva till bankens klagomålsansvarige, med adress:
Sparbanken Alingsås AB (publ)
Klagomålsansvarig
Box 553
441 16 Alingsås
Beskriv vad som har blivit fel och vilket kontor du har kontaktat i första hand. Om du efter omprövning fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till andra instanser för att få opartisk information och rådgivning som rör bank- och finanstjänster. Du kan bland annat vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller hänskjuta ärendet till rättslig prövning vid allmän domstol.
Du läser mer om det på https://www.sparbankenalingsas.se/om-oss/kontakta-oss/om-du-inte-ar-nojd.html.
Intressekonflikter
Intressekonflikter är en naturlig del i en affärsdrivande verksamhet vilket innebär att denna typ av konflikter kan uppkomma. Banken strävar alltid efter att förhindra att kunders intressen påverkas negativt och regleras i Bankens interna styrdokument. Det åligger samtliga medarbetare på Banken att i möjligaste mån undvika att inträda i situationer som innebär eller riskerar att innebära att en intressekonflikt uppstår. Banken, dess anställda, uppdragstagare och styrelseledamöter har ansvar att identifiera och rapportera potentiella intressekonflikter i verksamheten.
2024-09-24