Hoppa till textinnehållet

Mobilt BankID - frågor och svar

Kom igång/ladda ner

Använd

  • Nej, det går av säkerhetsskäl inte att flytta ett Mobilt BankID men har du fortfarande tillgång till din gamla smartphone så kan du använda den för hämta ett nytt Mobilt BankID.

    1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från Google Play eller App Store till din nya smartphone.
    Tänk på att telefonen behöver vara ansluten till internet via antingen wifi eller 4G.

    2. Logga in i internetbanken och beställ ett nytt Mobilt BankID under Övriga tjänster - Hantera Mobilt BankID.

    3. Starta BankID säkerhetsapp och skapa en säkerhetskod. Ange aktiveringskoden som du fick i internetbanken.
    Vi rekommenderar också att du spärrar ditt Mobilt BankID som var kopplat till din gamla smartphone. Detta gör du i internetbanken under Övriga tjänster - Hantera Mobilt BankID.

  • Då Mobilt BankID är en fullständig identifieringsmetod som ger åtkomst till samtliga funktioner i mobilbanken, har vi valt att låta denna identifieringsmetod vara förvald vid inloggning i mobilbanken.

  • Banken har en strävan att förenkla identifiering till e-tjänster och Mobilt BankID är den mest tillgängliga ID-metoden eftersom du alltid har mobiltelefonen med dig. Mobilt BankID är ett tryggt, enkelt och säkert sätt för dig att identifiera dig på internet. Du kan dessutom använda Mobilt BankID för att legitimera dig på fler ställen än internetbanken och mobilbanken, till exempel Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten.

  • Du kan använda Mobilt BankID i Skatteverkets internettjänst för att ändra, komplettera och godkänna deklarationen på samma sätt som med BankID på fil eller BankID på kort. Skatteverket har även tagit fram en app för Iphone/Android där du kan använda Mobilt BankID för att se och godkänna din deklaration. Det går även bra att komplettera med avdrag för resor till och från arbetet i appen.

  • Du kan använda Mobilt BankID för inloggning och underskrift i internetbanken, mobilbanken och i vår direktbetalningstjänst samt Skatteverket, Min pension och en mängd e-tjänster hos kommuner och myndigheter.

  • Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma.

  • Mobilt BankID stöder mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android, Apples iOS (iPod Touch, iPhone och iPad) och Windows 10 mobile.

  • Det gäller i tre år. Du beställer ett nytt Mobilt BankID i appen för privatpersoner eller på bankkontor innan giltighetstiden gått ut.

  • Kodkort till Mobilt BankID använder du för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning. Med ett Mobilt BankID som är aktiverat för utökad användning får du tillgång till samtliga tjänster i internetbanken och appen för privatpersoner, bland annat möjligheten att lägga till nya mottagare för betalningar och överföringar.

  • Logga in i internetbanken och gå till sidan Kodkort till Mobilt BankID som du finner under menyvalet Tillval. Där kan du beställa ett kodkort. När du beställer ett Mobilt BankID för första gången får du ett kodkort hemskickat automatiskt. Kodkort till Mobilt BankID går även att beställa via ett bankkontor.

  • Med ett Mobilt BankID som är aktiverat för utökad användning får du tillgång till samtliga tjänster i internetbanken och appen för privatpersoner, bland annat möjligheten att lägga till nya mottagare för betalningar och överföringar.

  • Du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning i din internetbank under rubriken Övriga tjänster- Mobilt BankID. Du kan även använda med hjälp av engångskoderna på ditt kodkort. Logga in i internetbanken med Mobilt BankID och gå till sidan BankID som du finner under menyvalet Tillval. Där finns tydliga instruktioner för hur aktivering genomförs. Saknar du ett kodkort till Mobilt BankID beställer du det på samma sida.

  • Aktivering för utökad användning görs för varje enskilt Mobilt BankID och du behöver vara inloggad med det Mobilt BankID som ska aktiveras. Har du fler än ett Mobilt BankID behöver du aktivera dessa var för sig.

  • Du behöver bara använda en engångskod när du ska aktivera Mobilt BankID för utökad användning men du kan komma att behöva använda resterande engångskoder till framtida tjänster.

  • När du har 20 koder kvar kommer det automatiskt att skickas ett nytt kodkort till din folkbokföringsadress. Om du behöver fler kodkort kan du beställa det i internetbanken. Du kan ha max tre kodkort samtidigt.

  • Kodkortet skickas till din folkbokföringsadress. Om du har beställt eftersändning på grund av exempelvis flytt skickas ditt kodkort dit.

  • Du kan spärra ditt kodkort i internetbanken på sidan BankID under menyvalet Tillval, via ett bankkontor, telefon på 0771-33 44 33 eller internetbanken support.

  • Du kan ej vara inloggad med säkerhetsdosa. Du måste vara inloggad med det Mobilt BankID du vill aktivera.

Säkerhet

Touch ID

Övriga frågor