UF-företaget Kaffekramen

Kaffekramen UF

Vi har varit grymt aktiva säljare, berättar Gustav Ekdahl, Oliver Stålberg, Ebba Lindh, Nora Isaksson-Hessel, Jacob Sörstedt och Sofia Grujovic som driver UF-företaget Kaffekramen. Ett tag sågs vi vid två säljtillfällen, varje lördag och söndag.

Berätta om ert UF-företag
Vi säljer lokalrostat finkaffe från de allra bästa bönorna. Ett kaffe där du får fram de finaste smakerna. Lindemans Kafferosteri tillverkar och en grund till framgången var att vi valde att sälja en produkt man köper återkommande, inte bara vid ett tillfälle.

Hur går det?
Försäljningskanalerna är Instagram, mässor, AHK-matcher och mycket annat. Omsättningsmålet var 30 000 kr och vi landar nära 50 000 kr. Bästa genomslaget fick vi när vi samarbetade med Hjortviken i Hindås. Köpte man ett paket var man med i utlottningen av en hotellnatt. En rolig grej var när vi vann pris för bästa reklamfilm. Gustav och hans kompis filmade och klippte bönans väg till koppen. Hur coolt som helst!

Vad har ni lärt er under året?
Att företagandet handlar om så mycket, både mängden detaljer och allt arbete som krävs. Och hur viktigt det är att jobba med relationerna i gruppen. Vi har alla starka viljor och vill att företaget ska lyckas. Allt är inte guld och gröna skogar men hanterar man konflikter på ett bra sätt kommer man ut starkare i andra ändan.   

Tack Ett Kaffekramen UF från Alströmergymnasiet. Vi gillar hur ni går in för att lära er mer om företagande och att ni kämpat så hårt under tiden. Tillsammans är vi starka och får vårt område att växa och må bra.